1.1.1 Treść nietekstowa
Poziom A
Wszelkie treści nietekstowe przedstawione użytkownikowi posiadają swoją tekstową alternatywę, która pełni tę samą funkcję, z wyjątkiem sytuacji opisanych poniżej
Kontrolki użytkownika i wprowadzanie danych przez użytkownika: Jeśli treść nietekstowa jest kontrolką użytkownika lub polem wprowadzania danych, wtedy posiada nazwę opisującą jej przeznaczenie. (Kryterium sukcesu 4.1.2 podaje dodatkowe wymagania dotyczące kontrolek oraz wprowadzania danych przez użytkownika.)
Multimedia: Jeśli treścią nietekstową są media oparte na czasie, wtedy alternatywa tekstowa zawiera przynajmniej opisowe określenie treści nietekstowej. (Wytyczna 1.2 podaje dodatkowe wymagania, jeśli chodzi o media.)
Test: Jeśli treść nietekstowa jest testem lub ćwiczeniem, które utraciłoby swój sens ze względu na przedstawienie tej samej treści w postaci tekstu, wtedy alternatywa w postaci tekstu podawać powinna przynajmniej opis pozwalający zrozumieć przeznaczenie treści nietekstowej.
Odczucie zmysłowe: Jeśli treść nietekstowa ma za zadanie przede wszystkim tworzyć konkretne odczucie zmysłowe, wtedy alternatywa w postaci tekstu jest opisem pozwalającym zrozumieć przeznaczenie treści nietekstowej.
CAPTCHA: Jeśli celem treści nietekstowej jest potwierdzenie, że do treści ma dostęp człowiek, a nie komputer, wtedy dostarcza się alternatywę w postaci tekstu, która identyfikuje oraz opisuje cel treści nietekstowej. Dostarcza się również alternatywnych zabezpieczeń typu CAPTCHA, dostosowanych do różnych możliwości percepcji użytkowników, uwzględniając różne rodzaje niepełnosprawności.
Cele dekoracyjne, formatowanie, treść niewidoczna: Jeśli treść nietekstowa pełni funkcję czysto dekoracyjną, używana jest do formatowania wizualnego lub też nie jest przedstawiana użytkownikowi, powinna być wdrożona w sposób umożliwiający technologiom wspomagającym jej zignorowanie.
Wystarczające techniki dla kryterium sukcesu 1.1.1
Uwaga: Inne techniki również mogą być wystarczające, jeżeli spełniają kryterium sukcesu. Zobacz Zrozumieć techniki.
Sytuacja A: Jeżeli krótki opis może służyć temu samemu celowi i przedstawiać te same informacje, co treść nietekstowa:
- G94: Zapewnienie dla treści nietekstowych krótkiego tekstu alternatywnego, który wskazuje ten sam cel i prezentuje te same informacje, co treści nietekstowe
Krótki tekst alternatywny, techniki w sytuacji A:
- ARIA6: Użycie atrybutu aria-label, aby zapewnić etykiety dla obiektów
- ARIA10: Użycie atrybutu aria-labelledby, aby zapewnić alternatywę tekstową dla treści nietekstowej
- G196: Użycie tekstu alternatywnego dla jednego elementu w grupie obrazów opisujących wszystkie elementy w grupie
- FLASH1: Ustawianie właściwości name (nazwa) obiektu nietekstowego we Flashu
- FLASH5: Łączenie sąsiadującego obrazu i przycisków tekstowych dla tego samego zasobu
- FLASH28: Zapewnienie alternatyw tekstowych dla sztuki ASCII, emotikonów i tekstu szyfrowanego we Flashu
- H2: Łączenie sąsiadujących obrazów i łączy tekstowych do tego samego zasobu
- H35: Zapewnienie alternatyw tekstowych w elementach apletu
- H37: Użycie atrybutów alt w elementach img
- H53: Użycie ciała (treści) elementu object
- H86: Zapewnienie tekstowych alternatyw dla sztuki ASCII, emotikonów i tekstu szyfrowanego
- PDF1: Stosowanie alternatyw tekstowych do obrazów z wpisem Alt w dokumentach PDF
- SL5: Definiowanie klasy fokusowanego obrazu w Silverlight
Sytuacja B: Jeżeli krótki opis nie może służyć temu samemu celowi i przedstawiać tych samych informacji, co treść nietekstowa (np. wykres lub schemat):
- G95: Zapewnienie krótkich tekstów alternatywnych, które zawierają krótki opis treści nietekstowych
Krótki tekst alternatywny, techniki w sytuacji B:
- ARIA6: Użycie atrybutu aria-label, aby zapewnić etykiety dla obiektów
- ARIA10: Użycie atrybutu aria-labelledby, aby zapewnić alternatywę tekstową dla treści nietekstowej
- G196: Użycie tekstu alternatywnego dla jednego elementu w grupie obrazów opisujących wszystkie elementy w grupie
- FLASH1: Ustawianie właściwości name (nazwa) obiektu nietekstowego we Flashu
- FLASH5: Łączenie sąsiadującego obrazu i przycisków tekstowych dla tego samego zasobu
- FLASH28: Zapewnienie alternatyw tekstowych dla sztuki ASCII, emotikonów i tekstu szyfrowanego we Flashu
- H2: Łączenie sąsiadujących obrazów i łączy tekstowych do tego samego zasobu
- H35: Zapewnienie alternatyw tekstowych w elementach apletu
- H37: Użycie atrybutów alt na elementach img
- H53: Użycie ciała (treści) elementu object
- H86: Zapewnienie tekstowych alternatyw dla sztuki ASCII, emotikonów i tekstu szyfrowanego
- PDF1: Stosowanie alternatyw tekstowych do obrazów z wpisem Alt w dokumentach PDF
- SL5: Definiowanie klasy fokusowanego obrazu w Silverlight
Długi opis alternatywny, techniki w Sytuacji B:
- ARIA15: Użycie atrybutu aria-describedby, aby zapewnić odpowiedniki tekstowe dla obrazów
- G73: Zapewnienie długiego opisu w innym miejscu z łączem sąsiadującym bezpośrednio z treścią nietekstową
- G74: Zapewnienie długiego opisu w tekście w pobliżu treści nietekstowych, z odniesieniem do lokalizacji długiego opisu w krótkim opisie
- G92: Zapewnienie dla treści nietekstowych długiego opisu, który wskazuje ten sam cel i prezentuje te same informacje, co treści nietekstowe
- FLASH2: Ustawianie właściwości description obiektu nietekstowego we Flashu
- FLASH11: Podanie dłuższego opisu tekstowego obiektu
- H45: Użycie longdesc
- H53: Użycie ciała (treści) elementu object
- SL8: Wyświetlanie tekstu pomocy w interfejsach użytkownika Silverlight
Sytuacja C: Jeśli treść nietekstowa jest kontrolką lub polem wprowadzania danych przez użytkownika:
- G82: Zapewnienie tekstu alternatywnego, który określa cel treści nietekstowej
Techniki tekstu alternatywnego dla kontrolek i pól wprowadzania danych przez użytkownika w Sytuacji C:
- ARIA6: Użycie atrybutu aria-label, aby zapewnić etykiety dla obiektów
- ARIA9: Użycie atrybutu aria-labelledby, aby połączyć etykietę kilku węzłów tekstowych
- FLASH6: Tworzenie dostępnych punktów dostępowych za pomocą niewidocznych przycisków
- FLASH25: Oznaczanie kontrolek formularza poprzez ustawienie dostępnej nazwy
- FLASH27: Zapewnienie etykiet przycisków opisujących przeznaczenie przycisku
- FLASH29: Ustawianie właściwości label dla elementów formularza
- FLASH30: Określanie dostępnych nazw przycisków z obrazów
- FLASH32: Użycie automatycznego etykietowania do kojarzenia etykiet tekstowych z kontrolkami formularza
- H24: Zapewnienie alternatyw tekstowych dla elementów area graficznych map odsyłaczy
- H30: Zapewnienie tekstu łącza opisującego cel łącza dla elementów kotwiących
- H36: Użycie atrybutów alt na obrazach używanych jako przyciski przesyłania
- H44: Użycie elementu label do kojarzenia etykiet tekstowych z formantami formularzy
- H65: Użycie atrybutu title do identyfikacji formantów formularzy, gdy nie można użyć elementu label
- SL18: Zapewnienie ekwiwalentu tekstu dla kontrolek nietekstowych Silverlight za pomocą AutomationProperties.Name
- SL26: Użycie LabeledBy do kojarzenia etykiet i celów w Silverlight
- SL30: Użycie systemu sterowania Silverlight i własności AutomationProperties.Name
Sytuacja D: Jeżeli treścią nietekstową są media dynamiczne (w tym tylko wideo na żywo i tylko audio na żywo); test lub ćwiczenie, które utraciłoby swój sens, gdyby zostało przedstawione w tekście; lub miało na celu przede wszystkim stworzenie specyficznych odczuć zmysłowych:
- Zapewnienie opisowej etykiety
Krótki tekst alternatywny, techniki w sytuacji D:
- ARIA6: Użycie atrybutu aria-label, aby zapewnić etykiety dla obiektów
- ARIA10: Użycie atrybutu aria-labelledby, aby zapewnić alternatywę tekstową dla treści nietekstowej
- G196: Użycie tekstu alternatywnego dla jednego elementu w grupie obrazów opisujących wszystkie elementy w grupie
- FLASH1: Ustawianie właściwości name (nazwa) obiektu nietekstowego we Flashu
- FLASH5: Łączenie sąsiadującego obrazu i przycisków tekstowych dla tego samego zasobu
- FLASH28: Zapewnienie alternatyw tekstowych dla sztuki ASCII, emotikonów i tekstu szyfrowanego we Flashu
- H2: Łączenie sąsiadujących obrazów i łączy tekstowych do tego samego zasobu
- H35: Zapewnienie alternatyw tekstowych w elementach apletu
- H37: Użycie atrybutów alt na elementach img
- H53: Użycie ciała (treści) elementu object
- H86: Zapewnienie tekstowych alternatyw dla sztuki ASCII, emotikonów i tekstu szyfrowanego
- PDF1: Stosowanie alternatyw tekstowych do obrazów z wpisem Alt w dokumentach PDF
- SL5: Definiowanie klasy fokusowanego obrazu w Silverlight
- ARIA6: Użycie atrybutu aria-label, aby zapewnić etykiety dla obiektów
- ARIA10: Użycie atrybutu aria-labelledby, aby zapewnić alternatywę tekstową dla treści nietekstowej
- G68: Zapewnienie opisowej etykiety opisującej przeznaczenie dźwięku na żywo i treści wideo na żywo
Krótki tekst alternatywny, techniki w sytuacji D:
- ARIA6: Użycie atrybutu aria-label, aby zapewnić etykiety dla obiektów
- ARIA10: Użycie atrybutu aria-labelledby, aby zapewnić alternatywę tekstową dla treści nietekstowej
- G196: Użycie tekstu alternatywnego dla jednego elementu w grupie obrazów opisujących wszystkie elementy w grupie
- FLASH1: Ustawianie właściwości name (nazwa) obiektu nietekstowego we Flashu
- FLASH5: Łączenie sąsiadującego obrazu i przycisków tekstowych dla tego samego zasobu
- FLASH28: Zapewnienie alternatyw tekstowych dla sztuki ASCII, emotikonów i tekstu szyfrowanego we Flashu
- H2: Łączenie sąsiadujących obrazów i łączy tekstowych do tego samego zasobu
- H35: Zapewnienie alternatyw tekstowych w elementach apletu
- H37: Użycie atrybutów alt na elementach img
- H53: Użycie ciała (treści) elementu object
- H86: Zapewnienie tekstowych alternatyw dla sztuki ASCII, emotikonów i tekstu szyfrowanego
- PDF1: Stosowanie alternatyw tekstowych do obrazów z wpisem Alt w dokumentach PDF
- SL5: Definiowanie klasy fokusowanego obrazu w Silverlight
- G100: Zapewnienie alternatywy tekstowej będącej przyjętą lub opisową nazwą treści nietekstowej
Krótki tekst alternatywny, techniki w sytuacji D:
- ARIA6: Użycie atrybutu aria-label, aby zapewnić etykiety dla obiektów
- ARIA10: Użycie atrybutu aria-labelledby, aby zapewnić alternatywę tekstową dla treści nietekstowej
- G196: Użycie tekstu alternatywnego dla jednego elementu w grupie obrazów opisujących wszystkie elementy w grupie
- FLASH1: Ustawianie właściwości name (nazwa) obiektu nietekstowego we Flashu
- FLASH5: Łączenie sąsiadującego obrazu i przycisków tekstowych dla tego samego zasobu
- FLASH28: Zapewnienie alternatyw tekstowych dla sztuki ASCII, emotikonów i tekstu szyfrowanego we Flashu
- H2: Łączenie sąsiadujących obrazów i łączy tekstowych do tego samego zasobu
- H35: Zapewnienie alternatyw tekstowych w elementach apletu
- H37: Użycie atrybutów alt na elementach img
- H53: Użycie ciała (treści) elementu object
- H86: Zapewnienie tekstowych alternatyw dla sztuki ASCII, emotikonów i tekstu szyfrowanego
- PDF1: Stosowanie alternatyw tekstowych do obrazów z wpisem Alt w dokumentach PDF
- SL5: Definiowanie klasy fokusowanego obrazu w Silverlight
Sytuacja E: Jeśli treścią nietekstową jest CAPTCHA:
Sytuacja F: Jeśli treść nietekstowa powinna być ignorowana przez technologię wspomagającą:
- Osadzanie lub oznaczanie treści nietekstowych w taki sposób, aby były one ignorowane przez technologię wspomagającą
Techniki wskazujące, że alternatywy tekstowe nie są wymagane w Sytuacji F:
- C9: Użycie CSS do dodawania obrazów dekoracyjnych
- FLASH3: Oznaczanie obiektów we Flashu tak, aby mogły być ignorowane przez technologie asystujące
- H67: Użycie pustego tekstu alternatywnego i nieużywanie atrybutu title w elementach img dla obrazów, które powinny być zignorowane przez technologię wspomagającą
- PDF4: Ukrywanie obrazów dekoracyjnych za pomocą znacznika Artifact w dokumentach PDF
Defekty dla kryterium sukcesu 1.1.1
- F3: Niespełnienie kryterium sukcesu 1.1.1 z powodu użycia CSS do osadzania obrazów, które przekazują ważne informacje
- F13: Niespełnienie kryterium sukcesu 1.1.1 i 1.4.1 ze względu na alternatywę tekstową, która nie zawiera informacji przekazywanych przez różnice kolorów w obrazie
- F20: Niespełnienie kryterium sukcesu 1.1.1 i 4.1.2 ze względu na brak aktualizacji tekstów alternatywnych w przypadku wystąpienia zmian w treści nietekstowej
- F30: Niespełnienie kryterium sukcesu 1.1.1 i 1.2.1 z powodu użycia alternatyw tekstowych, które nie są alternatywne (np. nazw plików lub tekstu zastępczego)
- F38: Niespełnienie kryterium sukcesu 1.1.1 z powodu pominięcia w HTML atrybutu alt dla treści nietekstowych wykorzystywanych wyłącznie w celach dekoracyjnych
- F39: Niespełnienie kryterium sukcesu 1.1.1 ze względu na dostarczenie tekstu alternatywnego, który nie jest pusty (np. alt="spacja" lub alt="obraz") dla obrazów, które powinny zostać zignorowane przez technologię asystującą
- F65: Niespełnienie kryterium sukcesu 1.1.1 z powodu pominięcia atrybutu alt lub tekstu alternatywnego w elementach img, elementach area i polach typu "image"
- F67: Niespełnienie kryterium sukcesu 1.1.1 i 1.2.1 z powodu podawania długich opisów dla treści nietekstowych, które nie służą temu samemu celowi lub nie przedstawiają tych samych informacji
- F71: Niespełnienie kryterium sukcesu 1.1.1 ze względu na używanie symboli tekstowych w celu przedstawienia tekstu bez zapewnienia tekstu alternatywnego
- F72: Niespełnienie kryterium sukcesu 1.1.1 z powodu używania grafiki ASCII bez zapewniania tekstu alternatywnego